19.03.2014

Pleśniak z orzechami

Dzisiaj ponownie w piekarniku witamy moją mamę, królową wypieków! Tym razem w roli głównej ciasto, które może wydawać się czasochłonne i trudne, lecz wcale takie nie jest. Za co je pokochałam? Za przełamanie smaków - kwaśnej porzeczki z orzechami włoskimi. Pycha! :)


Składniki:

Ciasto:
  • 450 g mąki tortowej
  • 1/2 szklanki cukru
  • 2 łyżeczki cukru waniliowego
  • 2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 200 g pokrojonego w kostkę zimnego masła
  • 4 żółtka
  • 2 łyżki lodowatej wody
  • szczypta soli

Piana z białek:
  • 4 białka
  • 3/4 szklanki cukru
  • szczypta soli

Dodatkowo:
  • 1 słoik dżemu z czarnej porzeczki (lub innego ulubionego, ale kwaskowego)
  • 2 garści orzechów włoskich
  • 2 łyżki gorzkiego kakao


Przygotowanie:
  • Do mąki dodaj szczyptę soli oraz pozostałe składniki z listy. Zagnieć ciasto i podziel na 3 części.
  • Do jednej porcji ciasta dodaj 2 łyżki gorzkiego kakao i ponownie wyrób. Wszystkie 3 porcje ciasta zawiń w folię i włóż do lodówki, aby ciasto stwardniało.
  • Po upływie 30 minut wyciągnij jedną porcję jasnego ciasta. Zetrzyj je na dużych oczkach tarki na dno formy. Wyłóż dżem.
  • Na powidła zetrzyj ciemne ciasto, a następnie rozsmaruj na nim pianę (białka ubij na sztywno ze szczyptą soli i cukrem).
  • Na wierz ciasta zetrzyj ostatnią porcję (jasnego) ciasta i wysyp orzechy, które wcześniej możesz uprażyć na suchej patelni.
  • Ciasto piecz w nagrzanym do 180 stopni piekarniku przez 50 minut. 
Smacznego łakomczuchy :)

3 komentarze:

  1. I jak tu nie jeść słodkości jak podsuwasz takie przepisy?! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo lubię pleśniaka, choć w tej wersjii jeszcze nie jadłam..... Nominowałam Twojego bloga do Liebster Blog Award -szczegóły u mnie.... Zapraszam do zabawy.....;))

    OdpowiedzUsuń
  3. Ta wersja pleśniaka bardzo mi się podoba :) Zawsze robię to ciasto z dżemem porzeczkowym. Następnym razem skorzystam z Twojego przepisu!

    Pozdrawiam
    Zapraszam do mnie: http://karolinakuchmaci.blogspot.com/
    PS: Obserwuję i liczę na rewanż

    OdpowiedzUsuń